Munn-til-Munn

20.02.14

Ukens tips (8-2014): Nye måter å bruke gamle markedsføringsverktøy som gjør at folk snakker om deg

Filed under: Ukens tips — Roy Dahl @ 13:52
Tags: , ,

Selv om Munn-til-Munn Markedsføring varer lenger, er mye mer kostnadseffektiv og mer morsom enn tradisjonell markedsføring, er det ikke dermed sagt at du skal kaste alt du har av de gamle markedsføringsverktøy på dynga. Men for å få folk til å snakke om deg, må du bare bruke de på en bemerkelsesverdig måte som gjør at folk husker deg.

Her får du tre eksempler:

1. AntiLojalitetsKort

AntiLojalitetsKOrt

Lojalitetskort får kunder til å komme inn i butikken din om og om igjen ut fra løfte om en premie. I stedet for å premiere folk for å gå til den samme butikken eller caféen eller restauranten eller…… hver dag, tok 6 caféer i Washington og utfordret kundene sine til å prøve noe nytt. De delte u AnitLojalitetsKort som kundene kunne bytte ut i en gratis kaffekopp etter å ha fått et stempel fra hver av de seks caféene. Dette partnerskapet fungerte fordi folk etter all sannsynlighet snakker med om noe nytt og anderledes enn om det vanlige stedet de vanker.

2. Et poster som deles med mange

Innpakningspapir

Foran julehøytiden plaserte Coca-Cola en plakat-tavle med et poster laget av innpakningspapir som de plasserte på et kjøpesenter slik at de handlende kunne ta ett (eller flere) ark med seg hjem for å pakke inn gaver. En hyggelig gest, kanskje? Men for Coca-Cola var det en måte til å få folk til å snakke om seg på. Noe de selvsagt lykkes med. Vanligvis er slike plakat-tavler et plakatmedium med et budskap som vises for folk som passerer. Men ved å gi bort innpakninspapir på denne måten, sørget Coca-Cola for at de også tok med seg budskapet hjem. Budskapet varte lenger og ble synlig for flere (og ble helt sikkert snakket om).

3. En Guidet Prøve

visittkort

Daglig får vi tilbud om å forsøke noe nytt helt gratis i en periode. Det hagler av tilbud fra Aftenposten (gratis i tre uker), Dagens Næringsliv samt Netflix og andre streamingkanaler hvor man får den første måneden gratis. Alt for å få oss til å bli abonnenter. Det som de (til nå) ikke har med i sine gratistilbud er å legge til en sprell levende person som vi kan snakke med dersom det skulle oppstå ett eller annet. Amerikanske Formstack har gjort noe med det, og sender deg kontaktinformasjon til en representant som vil hjelpe deg i prøveperioden. For alt i alt bør jo en prøveperiode vise kundeservicen også. Læringen er denne: På hvilken måte demonstrerer du den beste kundeservice i din tradisjonelle markedsføring?

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: