Munn-til-Munn

09.10.14

Ukens tips (35-2014): Hvordan Dweezil Zappa leverer gode kundeopplevelser

Vet du hvem som gir kundene gode opplevelser?
Dweezil Zappa.Dweezil_og_Frank_Zappa

Etter å ha brukt noen år på slavisk å lære fars (Frank Zappa) unike gitarstil, relanserte han karrieren sin som «Zappa spiller Zappa»

Som de fleste andre startet han forsiktig, og det til tross for en rimelig stor målgruppe (50 – 75 år gamle Zappa-fans) som syntes at Frank Zappa var Gud’s gave til musikk, politikk og kultur.

En innsender til en Zappa-fan-side skriver at hans aller første konsertopplevelse med Dweezil Zappa var for noen år siden i det lille Morse Theater i Chicago. De hadde akkurat åpnet og var dypt forankret i å skulle gi gode kundeopplevelser. Man kunne for eksempel kjøpe godt øl – og ikke minst drikke det i et rent glass-glass.

Noen dager før konserten fikk innsenderen en e-mail fra Dweezil sammen med de andre 249 billettkjøperne som hadde oppgitt e-mailadressen sin når de kjøpte billetter. Dweezil ville vite hva innsenderen ønsket å høre på konserten.

Når kvelden for konserten kom, spillte Dweezil mange av topp-10-ønskene, med unntak av de sangenen som var «for tekniske og emosjonelt vanskelige å takle».

I Frank Zappa’s ånd «var han ikke ferdig ennå».

In the words of the immortal Frank, “but he wasn’t done yet.”

I stedet for en papirbillett fikk hver billettkjøper et laminert VIP-pass for adgang til showet. Halvveis ute i konserten ble publikum bedt om å kikke etter et nummer på baksiden av passet, og han trakk et nummer opp av en hatt.

Vinneren ble invitert opp på scenen for å jamme på den neste sangen og for å få overlevert en kopi av en av Frank Zappa’s ikoniske gitarer.

Heldigvis for resten av publikum viste det seg at vinneren viste seg å være en ganske god gitarist. Om han ikke hadde vært det, ville Dweezil ha lært ham noen få akkorder på gitaren slik at han kunne ha spilt noe enkelt. I stedet sa han bare «I C-dur…» og startet jammingen. Dette ble en stooor opplevelse for publikum.

I tillegg var den en kode på passene som gjorde at hver og en kunne laste ned showet de hadde vært på noen dager senere, noe som slettes ikke var vanlig i 2008 (og kan hende heller ikke i dag).

Hvordan skaper du slike gode opplevelser for dine kunder?

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: